TAJUK 4 : PEMILIHAN BAHAN UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
PEMILIHAN BAHAN UNTUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
- MEMILIH BAHAN SASTERA
- MEMILIH BAHAN TATABAHASA
- MEMILIH BAHAN BIDANG ILMU LAIN
Pengenalan
- • Guru perlu memilih bahan bersesuaian dengan pengajaran bagi mendapatkan sesi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
- • Pemilihan bahan boleh merangkumi bahan:
a. Memilih bahan sastera
b. Memilih bahan tatabahasa
c. Memilih bahan bidang ilmu lain
Aspek-aspek penilaian
- • Kewibawaan (Credibility)
Dinilai menerusi kewibawaan penulis atau pengendali laman web berkenaan - • Ketepatan (Accuracy)
Merujuk kepada tarikh, fakta dan maklumat yang mengiringi sesuatu bahan sumber itu sama ada telah ditulis dengan betul atau tidak - • Kewajaran (Reasonableness)
Merujuk kepada sama ada ia menggambarkan keadilan, pernyataan pendapat yang seimbang, sederhana serta ketekalan maklumat yang dipaparkan. - • Sokongan (Support)
Kejelasan sumber rujukan yang telah digunakan oleh penulis bahan sumber itu
i. Memilih bahan sastera
a. Jenis-jenis sastera
- • Pantun
- • Sajak
- • Seloka
- • Gurindam
- • Cerita Pendek
- • Syair
b. Faktor-faktor pemilihan bahan
- • Umur
- • Tahap
- • Aktiviti
ii. Memilih bahan tatabahasa
- • Kata nama
- • Kata kerja
- • Kata tugas
- • Kata sendi nama
a. Faktor-faktor pemilihan bahan
- • Tahap
- • Kesahan
- • Aktiviti
iii. Memilih bahan bidang ilmu lain
a. Jenis bidang ilmu lain
1. Ilmu Agama 2. Ilmu Sains 3. Ilmu Matematik 4. Ilmu Sejarah 5. Ilmu Kajian Geografi 6. Ilmu Semasa
b. Faktor pemilihan bahan
1. Kesesuaian
2. Tahap
3. Kesinambungan
4. Aktiviti
2. Tahap
3. Kesinambungan
4. Aktiviti
No comments:
Post a Comment